Help, een nieuwe medewerker.

“Sorry, de dag loopt even anders dan gepland”, is een uitspraak die je veel hoort en herkenbaar is voor nieuwe medewerkers in de zorg tijdens hun eerste werkdag.

 

Even een korte instructie, een snelle rondleiding door het gebouw en: “Hier heb je een sleutel en telefoon, als er wat is kan je mij altijd bellen, succes!”

Daar sta je dan op je eerste dag. Deze had je je heel anders voorgesteld.
Een persoonlijk warm welkom en minimaal een paar dagen ingewerkt worden door een collega had heel fijn geweest.

Toch zie ik dat dit in de praktijk soms lastig waar te maken is en dat een goede inwerkperiode steeds meer een uitzondering is. Nieuwe collega’s worden vaak op de eerste dag al in het diepe gegooid. Dit heeft te maken met onverwachts verzuim, personeelstekorten en het werken met invalkrachten.

Een logische reactie en tegelijkertijd voor de medewerkers op de werkvloer ook heel frustrerend! Zij willen juist dat de nieuwe collega zich snel thuis voelt en de juiste dingen leert. Maar er is onvoldoende tijd en/ of personeel om dit goed op te pakken. Momenteel zijn de zorgmedewerkers al blij dat ze de dienst doorkomen, waarin ze hebben kunnen doen wat ze moeten doen voor de cliënten. En zij voelen zich hierin al tekortschieten. Alle extra taken, bijvoorbeeld inwerken van een nieuwe collega, zijn dan vaak teveel.

Eigenlijk is dat zonde. Het is namelijk al een hele zoektocht om juist die ene geschikte collega te vinden. En mocht je dan een topper hebben gevonden dan wil je natuurlijk ook graag dat hij of zij blijft.

Helaas is het zo dat mensen die spijt hebben van een keuze uiteindelijk zullen vertrekken. Dat gevoel ontwikkelt zich vaak al in de eerste dertig tot zestig dagen. Mensen blijven dan nog wel langer zitten, maar zijn eigenlijk niet meer gemotiveerd. En zo is de cirkel weer rond.

Medewerkers vertrekken óf zijn niet meer gemotiveerd, waardoor de personeelstekorten, de werkdruk en de frustraties blijven bestaan. Ten koste van de zorg voor de cliënten.

Hoe zorg je er dan voor dat goed personeel blijft?
Natuurlijk is dit van meerdere factoren afhankelijk. Maar één daarvan is, heel simpel, doorbreek de cirkel. Investeer in het inwerken van nieuwe collega’s. En ja, dit kost tijd, geld en je moet er energie insteken. Maar wanneer je dit goed doet verdient die zich dubbel en dwars terug.

Zorg dat mensen blij en trots zijn op hun keuze om voor jouw organisatie te werken. Een eerste indruk maak je namelijk maar één keer en die gaat verder dan alleen de ontmoeting tijdens het sollicitatiegesprek.

KENNISMAKEN

Wil je kennismaken? Laat het me weten. Neem vrijblijvend contact met me op of lees eerst meer over mij bij Linda Vertelt. Ik ben bereikbaar op 06 – 30963858 of stel je vraag via onderstaand contactformulier. 

CONTACT

BOS TRAINING & ADVIES

Linda Bos

Jacob van Heemskercklaan 9

3144 DK Maassluis

06 – 30963858

info@bostrainingenadvies.nl

 

 

Overige gegevens

KVK – nr.  647175138 

BTW – nr. NL126918008B01

SOCIAL MEDIA

Blijf op de hoogte en volg mij op

Een reactie plaatsen